RSS Feeds

Artikel Sepanjang Minggu Ini

28 October, 2010

Home » , » [Gambar] Proton Saga Facelift

[Gambar] Proton Saga Facelift

Assalamualaikum semua,

Mungkin ada yang sudah tahu dan mungkin juga yang masih belum mengetahui mengenai ‘jentera kebanggaan’ Malaysia iaitu Proton Saga Facelift yang terbaru yang akan dikeluarkan oleh Proton. Proton Saga Facelift nie adalah “nafas baru” yang diberikan Proton terhadap model Proton Saga BLM.

Kenapa Proton tidak gunakan nama Proton Saga Limited Edition atau Spesel Edition? Kenapa guna nama Facelift? Atau adakah Proton sudah terpengaruh dengan Facebook? Hahaha… Namun bagi Skype, mungkin nama Facelift yang diberikan bermaksud “yang dipertingkatkan”. Atau ada maksud lain yang korang boleh takrifkan…(Kalau ada sila tinggalkan kat bhgn komen k.. ;) )

Sekali pandang nampak macam takde perubahan tapi memang ada, kalau tak buat ape Proton keluarkan..kan?Seperti yang korang nampak kat atas tu, tempat2 yang tempek2 tu la yang Proton telah upgradekan. Dari segi body memang takde perubahan apa-apa kecuali dekat hood tu sket. Beberapa perubahan yang telah dilakukan adalah seperti berikut:-

  • Rekabentuk lampu depan & belakang
  • Sistem lampu (dipercayai sistem yang digunakan macam Honda Accord)
  • Grill depan [Trademark kereta Proton.] (ala yg korang blh nmpk kt Kete Persona & Gen2 tu)
  • Bumper depan & belakang
  • Lampu Fog (ala lampu kecik yg kt bwh tu)
  • Lampu pandang sisi (side mirror daa)
  • Hood baru
  • Rim baru
  • 2 warna kereta yang baru
  • Airbag dibahagian penumpang
  • Sistem suara (mp3, usb & aux input)
  • Fabrik tempat duduk
  • Sistem kawalan suara pada stereng
  • Sistem kawalan tingkap

Banyak jugak tu kan perubahan yang Proton buat. Benda yang dah diupgrade dah tahu dah, mesti korang nak tengok gambar plakkan? Jom kita layan gambar plak.

Saga Facelift FrontDepan

Saga Facelift BackBelakang

Pendapat Skype

Ok, masing-masing mempunyai pendapat tersendiri mengenai mana-mana kereta. Bagi Skype, dari segi penambahbaikan kereta nie memang nampak satu strategi atau usaha yang patut dipuji. Pelbagai upgrading dilakukan supaya masyarakat Malaysia dapat memiliki suatu produk yang bagus. Selepas ini, orang-orang yang kecewa dengan BLM tentu akan merasa gembira dan kembali membuka mata.

Namun bagi Skype, Skype hanya akan rembat Proton Saga BLM @ Facelift nie jika loan lulus rendah jer. Kalau loan dapat tinggi, Skype akan rembat Persona/Inspira(jika Proton). Maknanya BLM/Facelift nie hanya pilihan terakhir sebab daripada rekabentuk dalamannya(dashboard) sudah tidak menepati citarasa Skype sebagai anak muda.(Sbb tula kereta ni dipanggil kereta mampu milik)

Selain itu, rekabentuk luaran kereta ni juga sangat tidak menarik. Dengan punggungnya yang sedikit montot & kelihatan seperti kereta ‘kotak kecil’. Skype perlu membelanjakan sejumlah wang untuk menjadikan kereta ini nampak elok daripada asal. Kalau yang kaya tue meb dorang tak kesah tapi kalau dah kaya buat pe beli BLM lagikan..Hohoho…

Kepada anak muda yang sudah memiliki Proton Saga BLM disebabkan faktor kewangan, korang tak perlu gusar sebab Skype sertakan gambar2 BLM yang telah dimodified untuk inspirasi korang. Kereta pun dah ambik so takde gunanya menyesal. Yang penting, teruskan ke hadapan… Modified kereta korang kaw2..masuk enjin turbo ke takpun enjin jet shukoi..Huhuhu.

BLM Inspirasi2Amacam, smart tak?

BLM Inspirasi3Yang nie plak cane? Ade brans?

BLM InspirasiMacam Subaru pun ade la… ;)

BLM Inspirasi4Mantap siot…!!!

Oh yer, nak tahu serba sedikit pasal ubahsuai nie, korang boleh pergi sini. Kat sini, bro shag ade share pasal price dan lain2.

p/s: bajet rmRM3500 da blh jadi macam gambar no3 dah..perghh..

sumber gambar: paultan, sioloon, shagrasyiid.

 

Adiosa!

5 comments:

SyerAgh said...

lawa2~~ tp rasa lpas keluar bnda nie pun, aku still nak beli kreta import. x patrotikkah aku?

FOOTPC said...

@syeragh

mmg xpatriotik la ko ni..haha.. kurang2 ambikla myvi ke alza ke.
huhu..

Jimie SC said...

ko bnyk duit xpe syeragh nk beli kereta import pn..klu ak ade duit pn ak beli kete import gk...

Unknown said...

mantop tu.. :D
Kuman "Siti Balqis tipu?" Entry

Shag said...

hahah maceh2!! ada gak yg nk baca blog aku hehe

Related Posts with Thumbnails