RSS Feeds

Artikel Sepanjang Minggu Ini

22 August, 2011

Home » , , , , , » Hukum Jimak Isteri di Bulan Ramadhan

Hukum Jimak Isteri di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum & Salam Ramadhan,

Semalam, seorang sahabat telah sms saya dan bertanya kepada saya mengenai hukum jimak isteri di siang hari pada bulan Ramadhan. Sahabat saya nie bertanya bagi pihak kawannya yang baru saja berkahwin sebelum Ramadhan hari tu. Siapa orangnya tak payah den khabarkan ye..kan malu pulak dia.

Saya respek kawan kepada sahabat saya tu kerana berani untuk bertanyakan hal ni secara direct dengan sahabat saya. Ya, mungkin kita terasa malu tapi baik tanya daripada terus menanggung dosa.

cincin-1-of-1

Biasalah orang baru kahwin..kadang-kadang susah sket nak kontrolkan. Walaupun syaitan dah takde tapi nafsu tetap ade lagi dalam diri kita lebih-lebih lagi nafsu lelaki hanya satu iaitu seks. Namun bila berada di alam perkahwinan seks itu adalah HALAL kecuali pada waktu-waktu yang di larang oleh Allah.

Sebenanya saya bukanlah orang yang selayaknya untuk jawab soalan yang beliau ajukan tu tapi dah dia tanya jadi saya cuba jawablah. Lagipun saya tahu, sahabat saya tu bukan kaki internet so dorang tak tahula nak cari dekat mane. Jawapan saya nie pun saya tengok kat internet. Saya tengok dekat blog beberapa cendiakawan Islam dan juga beberapa forum Islam.

Hukum

Hukum suami isteri yang melakukan jimak pada siang hari di bulan Ramadhan adalah HARAM dan wajib dikenakan KAFFARAH.

Apakah KAFFARAH?

Dari sudut bahasa (al-Kafru) bermaksud menutup. Di namakan kafarah kerana ia menutup dosa dan mendapat keringanan daripada Allah s.w.t.

Dari sudut istilah pula ia bermaksud perbuatan yang boleh menghapus dosa yang berupa membebaskan hamba, bersedekah dan puasa dengan syarat-syarat tertentu. Ia juga suatu penampal kecuaian yang dilakukan oleh manusia dalam tindakkannya.

Kafarah merosakkan puasa kerana berjimak pada bulan Ramadhan.

  • Wajib puasa 2 bulan berturut-turut.
  • Jika tidak mampu berpuasa, merdekakan seorang hamba.
  • Jika tidak mampu merdeka hamba, beri makan kepada 60 orang fakir miskin (secupak seorang).

Taksiran

1 cupak beras = ¼ gantang Baghdad
1 gantang Baghdad bersamaan dengan 2.7kg

Kadar Nilaian yang telah ditetapkan oleh Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan pada tahun 2009 secupak beras = RM1.75

Contoh :

Kafarah
Sekiranya seseorang tidak mampu berpuasa 60 hari berturut-turut disebabkan sakit atau tua hendaklah memberi makan 60 orang fakir miskin. Bersamaan 60 x 1.75 = RM 105.00.

Rumusan

Begitulah rumusannya mengikut pembacaan saya di beberapa buah website, blog cendiakawan Islam serta beberapa forum. Tinggal lagi adalah bagaimana cara untuk kita melaksanakan kaffarah itu.

Jadi, saya sarankan kepada anda yang mengalami perkara nie..sila rujuk kepada imam/ustaz di tempat anda. InsyaAllah, mereka boleh bantu.

*Sila tegur saya jika ada kesilapan dalam saya menulis entri ini.

sumber: halaqah.net, MAIWP, abuumair1, serta video2 ceramah drp cendiakawan Islam.

 

Salam Ukhwah,

0 comments:

Related Posts with Thumbnails