RSS Feeds

Artikel Sepanjang Minggu Ini

20 September, 2011

Home » , , » Setelah Sekian Lama…

Setelah Sekian Lama…

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Setelah sekian lama tak update blog akhirnya hari nie ade peluang jugak untuk aku update. Namun kali nie, aku cuba untuk memberikan kelainan terhadap blog aku nie. Kelainan dari pelbagai segi. Bukan dah tak nak share pasal info2 dan ilmu2 agama tapi kali nie aku cuba untuk memberi nafas baru bagi blog aku nie.

Lagipun aku bukan oranya yang selayaknya untuk share pasal agama nie. Tapi bagi korang, jangan malu2 nak share pasal agama. Teruskan dan teruskan. Ya, meb kita bukan orang alim mahupun berpengetahuan luas dalam bidang agama tapi kita punya tanggungjawab terhadap agama kita.

IMG_5474

Apa yang aku nampak, remaja2 skang terhalang untuk share pasal agama disebabkan their life. Yela..korang tau jela perangai budak2 zaman skang canekan tapi sesetengah mereka nie still punya hati yang mahukan agama Islam tersebar & dipelihara dengan baik.

Lagi satu apa yang aku perasan, seseorang itu terhalang daripada menegakkan, menyebarkan & mengamalkan agama adalah disebabkan couple mereka. Korang taula canekan couple zaman skang…extremmmm giler sampaikan aku letak 3kali M kat perkataan extrem tu.. Yela, pegang2 tangan dah jadi perkara biasa dah pastu pegang benda lain lak dah jadi terlebih biasa. Ermm..perkara canila yang menyebabkan mereka nie takut untuk bercakap pasal Islam. Lebih2 lagi kat facebook.

Jadi, kepada pasangan bercouple..walaupun korang buat dosa dengan awek/pakwe korang, janganlah korang malu2 nak sebarkan info2 pasal Islam. InsyaAllah dengan kebaikan yang korang buat tu akan membuatkan korang menjauhi maksiat yang korang buat tu. Tapi ingat, apa yang korang buat dengan awek/pakwe korang still dosa yang akan dihitung di akhirat kelak. Maka, tadahlah tangan dan mohonlah ampun kepada yang MAHA ESA.

Aku bukan menggalakkan dorang buat maksiat tapi jika dorang buat maksiat & pada masa yang sama mereka tak buat kebaikan maka apa yang kita takut adalah mereka lebih jauh daripada Allah.

Ok2, kita balik kepada nafas baru untuk blog aku nie..

Salah satu contoh yang korang boleh nampak skang nie adalah daripada entri nie iaitu penggunaan kata ganti diri bagi diri aku. Sebelum nie aku dok guna ‘saya’ ataupun ‘Skype’ tapi kali nie aku nak guna ‘Aku’ plak. Sebenarnya bukan ape, just nak cari kelainan terhadap blog. Kadang2 kita perlu ada pembaharuan jugak dalam hidup kita nie but must be carefull..jangan sampai pembaharuan tu makan diri kita samaada di dunia mahupun di akhirat.

Ok, kali nie aku cuba untuk share life hidup aku ngan korang semua. Share my life? Sound like difficult to me sebab aku seorang yang perahsia dan pemalu orangnya. Ahakss.. Yapp..aku memang perahsia orangnya. Aku tak suka sesetengah hal hidup aku dikongsikan dengan orang lain. Why???

Ada perkara yang boleh aku kongsikan dengan korang semua tapi bukan semua dan aku bukan jenis person yang punya masa nak share dekat blog perkara yang aku buat hari-hari. Macam hari nie aku g kedai beli makanan kucing p2 aku ambik gambar tuan punya kedai masukkan dalam blog aku p2 cakap..”Inilah tuan kedai yang baik hati itu.” pastu aku masukkan gambar aku skali tengah gedik2 kenyit mata kat tuan kedai tu. Aduhh..annoying right? hahahaha….

Ok..jangan ambil hati. Aku gurau jer…lantakla korang nak share papepun dalam blog korang asalkan apa yang korang share tak langgar hukum Islam. Tu jer…

p/s: Kawan2 sekerja aku yang baca blog nie mesti gelakkan aku bila baca entri nie. Yela..sebelum nie asyik dok share ilmu-ilmu agama tapi skang nie more to personal plak. Tu yang aku cuba berhati-hati bila share pasal personal nie..yela, akukan perahsia..aku tak suka nak share bila aku tunang, cane preparation kahwin aku, bila aku mandi, bila aku beli motor, bila aku pikat awek aku & etc. aku tak suka nak share benda macam tu. Ntahla xtaula nape aku xsuke share benda2 camtu ngn orang lain. Jadi, janganla tanya kecuali aku mintak pendapat. hahaha..punyala panjang p/s:

Oh Tidak!!! Oh yer, pagi tadi tempat kerja aku ade buat jamuan hari raya. Banyak jugak gambar yang disnap oleh photographer upahan kitorang. Nanti aku share.

p/s: Takkan ade sesuatu tanpa adanya tindakan pertama. Winking smile

 

Salam Ukhwah.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails