RSS Feeds

Artikel Sepanjang Minggu Ini

18 January, 2011

Home » Pengajaran 4 Hari Di Rumah Family

Pengajaran 4 Hari Di Rumah Family

Assalamualaikum semua,

Alhamdulillah, dapat jugak akhirnya Skype update blog kali nie. Sebelum nie, pelbagai halangan timbul jadi sedikit sebanyak terbantutla Skype nak update blog nie. Thanx kepada yang sudi jenguk walaupun takde entri baru selama 2 minggu nie namun Skype percaya ada entri dalam blog nie yang mana InsyaAllah, sedikit sebanyak dapat memberikan pengajaran serta maklumat yang berguna untuk kita semua.

Hari tu Skype balik rumah family kat Tanah Merah (sape org TM angkat kaki), dan beberapa pengajaran Skype dapat sepanjang beberapa hari kat rumah family. Skype nak share benda2 nie supaya kita sama2 berfikir & muhasabah diri kita.

--------------------->   @@@   <----------------------

Jom, let’s check up kat bawah nie…

Budak Boleh Solat Jemaah Di Masjid, Kenapa Tidak Kita Yang Dewasa ‘Cukup Akal’ nie?

masjid tmMasjid Ismail Petra, Tanah Merah.

Senario nie sebenarnya Skype dah biasa tengok sebab ianya selalu berlaku bila Skype balik rumah family, yang mana Skype tengok dua orang budak umur 9 dan 11 tahun datang berjemaah di masjid pada waktu Subuh. Bukan saje waktu Subuh tapi waktu Asar, Maghrib dan Isyak pun dorang datang.

Tapi kita? Dah dewasa, tua bangka pun tak boleh2 lagi nak pergi masjid? Asyik bizy dengan facebookla, blogla, aktiviti tu la, aktiviti ni la..Ape punya manusia kita nie ek? Hal dunia kita utamakan tapi hal akhirat kita last2kan..Mengaku Islam tapi tak buat apa yang Islam suruh. Apa nak jadi dengan kita nie ek? Padahal fadhilat solat berjemaah nie banyak Allah bagi tapi kita yang buat2 sombong tak nak. Ingat kita nie takde dosa ke? Bawak2la beramal, pergi ke masjid dengar2 kuliah agama beb.

Jangan jadi jahil..tak payah nak berguru sangatla dengan Internet. Tak payahla susah2 payah nak naikkan ranking blog2 korang tue. Tuhan tak tanya pun beb berapa ranking korang kat Alexa. Kalau update benda2 yang berilmu okla jugak. Nie tak dok updates pasal artis, artis, artis.

Kekeliruan Budak Yang Berumur 7 Tahun

DSCN4467That is the cute gurlz..these pictures were taken during while she was 4 years old…

Ok, rumah Skype boleh dikatakan sebagai baby sitter dan pada hari tu bekas baby yang pernah ibu Skype jaga dulu datang untuk stay sementara sebab sekolah pra dia banjir. So, masa dia sedang tengok tv, masa tu rancangan MHI dan masa tue Ally tengah dok rapat2 sket dengan Abby. Lepas tu dia telah mengeluarkan kata-kata ini kepada ibu Skype.

“Mak, dia duduk dekat-dekat.”

Apa yang dia ingin katakan adalah tak boleh duduk dekat2 @ jauhi maksiat/zina. Bagi pemahaman kita yang dewasa nie mesti kita akan cakap takpe sebab ade ramai orang kat situ. Betul tapi point yang cuba diberitahu budak itu yang perlu kita ingat..”JANGAN HAMPIRI ZINA”. Tapi kita sekarang semakin menghalalkan perbuatan2 ke arah itu dengan alasan kemodenan.

Anak muda sekarang nie je yang giler nak bersosial. Tapi bersosial tanpa agama dalam dada. Bersosial macam mak bapak dorang punya dunia nie.

*Gambar tu diambil masa dia umur 4 tahun.

Walaupun Aku Tidak Dapat Belajar Di Pondok

Cita-cita Skype adalah untuk belajar kat pondok tapi malangnya hasrat Skype tak kesampaian. Namun, mungkin Allah dah tentukan sesuatu yang lebih baik untuk Skype. Itulah pemikiran Skype. Masa Skype balik kampung hari tu, Skype dapat tahu yang kawan a.k.a jiran sebelah rumah Skype sambung pelajaran ke pondok.

Alhamdulillah, sekurang2nya ada jugak orang terdekat dengan Skype belajar pondok. Skype bersyukur sangat. Skype doakan semoga dia diberikan kemudahan dan kelancaran oleh Allah dalam mempelajari ilmu agama Islam.

Kematian

Masa Skype balik rumah family hari tu terkejut jugaklah dengar lebih kurang 10 kematian yang berlaku disekeliling Skype. Suami kepada mak saudara sebelah nenek Skype juga tak terkecuali. Itulah yang dinamakan ajal maut di tangan Tuhan. Sesiapa saje, kat mana2 pun dia nak ambik nyawa, Dia memang berhak. Itu kuasa-Nya.

Sama2la kita sedekahkan AL-Fatihah kepada mereka2 ini. Tidak ketinggalan jugak kepada arwah ibu kepada kawan serumah Skype yang baru je kehilangan ibundanya yang tercinta pada 2 minggu yang lepas. Semoga mereka ditempatkan di kalangan orang2 yang baik.

Dan juga, semoga kita yang masih hidup ini tidak leka dan lalai dengan nikmat dunia ini & terus menegakkan hukum Allah. Jangan takut pada manusia, takutlah pada Allah. Sesungguhnya, Dia-lah yang Maha Besar lagi Maha Berkuasa.



2 comments:

bro.zabar said...

Yg tulis surat ni mesti PERKASA, takpun PUTERA UMNO.. Kah Kah Kah..

Pd pendapat saya:-
(Tidak Boleh Tidak..Hal ni kene lihat dr kacamata politik gak bro,tak boleh terpisah apabila isu2 yg diketengahkan melibatkan kepentingan umum)

Jimie SC said...

demo silap komen nie boh..en3 tu kt ats da..hu3..xpo2, kawe bls sini jgk. ;)

thanx shbtku..

den tahu mmg xblh dipisahkan cume nk bg 'org2 berkenaan' tu tak emo sgt dgn mengaitkan politik.

1st..baca dgn jiwa Islam diikuti dgn jiwa politik, blhx klu ak ckp c2?huhu...

Related Posts with Thumbnails