RSS Feeds

Artikel Sepanjang Minggu Ini

26 January, 2011

Home » , , , » Jarak Masa Yang Diperuntukkan Di Antara Azan & Iqamah

Jarak Masa Yang Diperuntukkan Di Antara Azan & Iqamah

Assalamualaikum semua,

chendering futsalPadang Chendering Futsal, Kuantan. di ambil drp fb CF 

Ok, sebelum direct kepada point yang sebenarnya, Skype nak kongsikan kepada korang cane Skype dapat info nie.

Hari tu Skype ada join tournament futsal dekat Chendering Futsal kat Kuantan sempena majlis pembukaan padang futsal tersebut pada 22 Januari yang lepas. Tapi malangnya terkandas di pusingan kalah mati (pusingan ke-4). Tapi Skype rasa dah ok dah sebab team Skype berada dalam kelompok 16 terbaik daripada 48 pasukan yang bertanding. Ada memori yang special/mendebarkan bagi Skype pasal tournament nie tapi tak nak bagitahu. Yang tahu, tahula, yang tak tahu..diam2 ek. Hehe.

Skype dapat info pasal jarak masa antara azan dan iqamah nie sewaktu Skype solat Asar kat sebuah surau bersebelahan dengan padang futsal nie. Surau nie bukan surau milik Chendering Futsal tapi surau penduduk kawasan tersebut. Jadi, setiap waktu solat, azan akan berkumandang dan penduduk setempat akan datang berjemaah kat situ. Jadi, kepada yang nak main futsal kul9 malam tu boleh r datang awal sket, boleh jugak dengar kuliah Maghrib dan solat Isyak berjemaah. Tul tak?

Ok, setelah team Skype kalah, kawan-kawan Skype still tak nak balik sebab nak tengok perlawanan yang seterusnya sebab team kawan Skype dapat masuk ke pusingan yang seterusnya. Jadi, sementara dorang dok tengok game tu, Skype pergila solat Asar, lepas solat Skype round2 dalam surau tu dan nampak pasal info nie kat dinding surau tu so Skype snapla dengan kamera hp Skype yang cikai nie.

Oh yer, ada lagi satu info yang menarik kat dalam surau tu iaitu pasal asal-usul kita bermula daripada Nabi Adam a.s tapi tak dapat nak snap sebab panjang sangat dia punya hierarki. InysaAllah, suatu hari nanti kalau Skype berkesempatan ke situ lagi, Skype akan salin dan kongsikan dengan korang semua.

Ok, jom berbalik kepada tajuk di atas. c;)

Illegal immigrants from Myanmar

“Pernah terlepas solat berjemaah di masjid disebabkan tok bilal qamat awal?”

JARAK MASA YANG DIPERUNTUKKAN DI ANTARA AZAN & IQAMAH
 
SUBUH ZOHOR ASAR MAGHRIB ISYAK
20 minit 10 minit 8 minit 8 minit 10 minit

Syeikh Said Al-Qothoni mengatakan,

“Azan disyariatkan untuk memberitahu bahawa waktu solat sudah tiba, oleh kerana itu harus diperkirakan waktu yang mencukupi untuk bersiap-siap menghadiri solat di masjid, jika tidak demikian maka azan tidak ada manfaatnya, mengingat banyak orang yang hendak mengerjakan solat berjamaah tidak mendapatinya. Orang yang sedang makan, minum, orang yang hendak buang hajat, atau belum berwudhu saat terdengar azan jika masih meneruskan keperluannya atau langsung berwudhu maka dia akan ketinggalan solat berjamaah (masbuk) atau tidak mendapatkan solat jamaah sama sekali disebabkan iqamah terlalu cepat dan tidak ada senggang yang cukup antara azan dan iqamah, lebih-lebih lagi jika jarak rumah jauh dari masjid.”

(@)------------------------------------(@   v   @)--------------------------------------(@)

Inilah Skype cuba untuk kongsikan dengan korang semua hari nie. Walaupun ilmu nie adalah untuk tok bilal dan tok imam namun siapa tahu suatu hari nanti kita akan jadi sebahagian daripada mereka. Atau adakah yang sedang membaca sekarang ini adalah seorang tok bilal? Jika YA..andalah yang kami cari… ;)

Benda nie berlaku kepada diri Skype sendiri, hari tu kebetulan Skype cuti so dapatla pergi berjemaah dekat masjid pada waktu Zohor. Masa tu Skype dok tengok tv pastu dengar azan Zohor berkemundang so Skype pergilah tandas buang air kecil lepas tu ambik wudhu skali. And then Skype pergi ke masjid dengan motor. Bila da sampai kat masjid tu tengok-tengok dah duduk tahiyyat akhir. Tapi mujurla Skype sempat duduk tahiyyat akhir tu sebelum imam bagi salam.

Inilah yang berlaku di masjid kawasan Skype skang dan bila benda nie berlaku, Skype kadang2 rasa malas nak pergi masjid. Kadang-kadang kita dah prepare awal tapi mungkin masa azan tu kita rasa nak buang air kecil/besar dan mandi so tak sempatla nak solat berjemaah.

Macam masjid kat rumah family Skype, tok bilal amat ambil berat pasal nie. Kalau Skype lambat sekalipun, Skype masih sempat mengikut imam sekurang2nya pada rakaat kedua. Bukan niat untuk memburuk2kan mana2 masjid cuma sebagai contoh dari pengalaman Skype sendiri. Canepun tak semua tempat berlaku macam ni, mungkin sesetengah tempat jer yang mana mungkin bilal tidak tahu/perasan tentang perkara ini.

Jadi Skype harap sangat supaya tok bilal boleh ambik port pasal nie dan ini secara tidak langsung memberi peluang atau anjakan paradigma kepada mereka yang baru berjinak-jinak ke masjid supaya mereka tidak putus asa atau lemah semangat untuk solat berjamaah di masjid disebabkan hal ini.

Lagipun, masa duduk kat rumah bujang nie Skype jarang jugak pergi solat berjemaah kat masjid sebab kerja shift satu dan lagi satu sebab hasutan syaitan kuat sangat. Skang nie tengah cuba nak lawan hasutan setan2 tu la… ;)

 

Salam Ukhwah,



9 comments:

Kak Amy said...

Good info thanks sharing...

AzianKhalil said...

thanks for the info...jom undi team bolasepak kat blog saya

Solihin Zubir said...

owh... tak sangka ye mmg ada tempoh dan jarak masa yg ditetapkan..
subuh tu plg pnjg..
mayb nk bg peluang kat yg liat bangun cam aku.. heheh..

footbookdotcom said...

Ape kate pas ni skype plak jd tok bilal kt masjid tu..baru ramai skit bdk2 muda dtg berjemaah...

Jimie SC said...

@amy

sama2 amy..smoga ianya bermanfaat. ;)

Jimie SC said...

@nafisa81

sama2.. ;)
da undi dah..i choose chelsea..

Jimie SC said...

@solihin

mmg ade beb, bkn mcm ko jer..mcm ak jgk..haha..

td ak siap bt eksperimen brp masa masjid kwsn ak ambk masa sblm qamat utk solat maghrib, 5minit..spttnya 8 minit kn..

just bt eksperimen jer..xde nk havoc ape2 pn.. ;)

Jimie SC said...

@footbokdotcom

niat dhati tu mmg nk beb cuma bt masa skang nie mcm susah sket aku nk g masjid. setan kuat giler dok hasut.

InsyaAllah, lps kawen nti kot aku istiqamah ke masjid. bab nk bilal xde hal..cume tkt nti bilal yg sedia xde kje plak..hehe..

hans said...

info yg bagus
bertambah ilmu saya
thanks 4 sharing

Vote Hans Bernombor 10 Diruangan Komen

Related Posts with Thumbnails