RSS Feeds

Artikel Sepanjang Minggu Ini

27 April, 2010

Home » » Kesan Minum Aiyor Sejuk!

Kesan Minum Aiyor Sejuk!

Assalamualaikum & Salam Sejatera semua,

kesan minum air sejukDi keheningan pepagi buta nie Skype nak kongsikan sedikit ilmu kat korang sume. Mesti ramai antara blogger2 sekalian yang dah biasa minum aiyor sejuk lepas makankan? TAK….???Tipu…korang tipu. Skype tahu korang biasa buat camtu. Skype sendiri pun buat camtu..hehe. Sebenarnya amalan minum aiyor sejuk lepas makan adalah tidak digalakkan sama sekali.

Sememangnya terasa nikmat yang amat sangat bila minum air berAIS selepas makan tetapi korang tahu tak ape akibatnya bila minum air yang berAIS selepas makan mahupun masa tengah makan? Minum minuman yang berAIS selepas makan akan membekukan makanan berminyak yang kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita dan lama kelamaan akan menghasilkan lemak.

Apabila lemak-lemak terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan saluran dan lama-kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan menyebabkan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai penyakit. So, jalan terbaik kepada permasalahan ini adalah korang kena minum air panas/suam selepas makan. Skype sendiri pun skang da start t minum air panas lepas makan. Takut woo…lagipun ini sesuai kita amalkan untuk hidup dengan gaya sihat tau…

Secara logik, hal ini mungkin ada kebenarannya. Orang-orang China dan Jepun mengamalkan minum teh panas sewaktu makan.... dan bukannya air berAIS.  Mungkin sudah tiba masanya kita meniru amalan minum air panas sewaktu menikmati hidangan!!!!

Skype sayang blogger2 semua dan Skype harap korang sume amalkan minum air panas/suam selepas makan demi menjaga tubuh badan korang sendiri. Gud Lux All….  :)

 

Adiosa!

15 comments:

akuvision said...

memang tak amalkan minum air sejuk dan minuman bersoda, tak bagus untuk usus. amalkan teh bagus, lagi2 teh hijau.

adham said...

oo yeah.?? aku sangat suke teh ais.. wuhu~

Jimie said...

akuvision:
bgs2...Skype baru mula minum air panas lps makan minggu lps...hrp2 dpt amalkan selalu...

adham:
Skype pun suka teh ais...lg2 teh ais yg kaw gitu...tp minum time xmkn jerla...huhu....

syafa said...

huhu. berisiko kan tpi xreti la minum air panas. eveb breakfast pagi pun nk carik air berais.

Jimie said...

syafa:
air panas yg Skype mksudkan tu xdela air panas sgt syafa...air panas biasa jer, xreti xpe..still blh blaja syafa,huhu...lgpn ni utk kesihatan tubuh badan kita...:)

pagi2 pun syafa minum air berais?huh...kena ubah nie..heheh...

AiZ said...

adoi... aku suka gila air nyuk sejuk... sekali sekala takleh ke? hihi


komen entry i juga ye.. klik laju-laju link nih >>BLOGGER-BLOGGER YANG SUSAH DAPAT DAN BAGI KOMEN!! YEEHA!! MARI SAYA TUNJUKKAN CARANYA..



qismina said...

minum air masak jer..

Jimie said...

AiZ: minum air sejuk bolehla AiZ cuma xblh minum air sejuk masa AiZ mkn makanan..

klu AiZ minum air sejuk saje xde mslh...huhu...

qismina: betul2..minum air masaka amalan yg bagus...

p3perak said...

air sejuk paling nikmat..
hehehe..
ok, pasni kurangkan..

NiZaM LiMiTeD said...

Btol..btol..btol..
bahaye woah air sejuk ni kalo minum slalu.
laki2 pon kalo nak tahan lama..ehem2.
kena minum air suam sokmo..=p

Jimie said...

p3perak: nikmat2 jgk tp klu da de penyakit jantung tersumbat nti xdela nikmat tu...huhu...

nizam: yap...air suam molek, InsyaAllah tubuh badan kita chat...

syahira ariff said...

heeeeeeeee~
takooottt
ta nak gemok
suka sgt minum jus berais lepas makan
padan pun diet ta kurus2
=[

Jimie said...

klu time makan elok minum air suam jer syahira... nk minum jus blh tp minum masa syahira xmkn.huhu..

ain fathihah said...

tips tambahan,
bangun pagi2, terus minum air suam/kosong banyak2..
untuk nyahtoksin dalam badan

Skype Crew said...

bgs2..tips tambahan yg menarik. InsyaAllah, nti Skype cuba...huhu..

Related Posts with Thumbnails